KIA XCeed PHEV: klaar voor de nulemissiezones

De Koreaanse autofabrikant elektrificeert het ene strategische model na het andere! In nog geen 4 jaar tijd is Kia onder de traditionele automerken de koploper geworden in de niche van de energietransitie. De hybride modellen (HEV), plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische wagens (EV) vertegenwoordigen samen 13 % van zijn omzet, tegenover amper 5 % bij de traditionele westerse merken.

Vandaag is er nog steeds een voorkeur voor plug-in hybrides door de invoering van lage-emissiezones in de steden en doordat de uitbouw van het snellaadnetwerk voor EV’s nog in de beginfase zit.


Tot 58 km elektrisch rijden zonder uitstoot!

In vergelijking met EV’s zijn PHEV’s beter aangepast aan de langzame oplading via het gewone elektriciteitsnetwerk. En in tegenstelling tot (zelfopladende) HEV’s kunnen ze 100 % elektrisch een grootstedelijk gebied doorkruisen zonder enige uitstoot! Een geregenereerde batterij biedt een HEV slechts 2 km autonomie in volledig elektrische modus, vergeleken met meer dan 50 km bij een PHEV met de grootste batterij, die tot 6 keer meer opslagcapaciteit heeft.

Door te anticiperen wanneer er veel verkeer is en regeneratief te remmen, kan een bestuurder zelfs zonder benzine te verbruiken 20 km naar zijn werk rijden, en terug, als hij op het werk opnieuw kan opladen.

Fiscaal aftrekbaar tot 100 %

De nieuwe XCeed PHEV Eco Plug In gaat uit van de capaciteit om 58 km volledig elektrisch te rijden. Deze doelstelling sluit aan bij de autonomie die de Niro PHEV Eco Plug In vooropstelt, de 5-deurs familiewagen met dezelfde hybride aandrijving als de XCeed PHEV Eco Plug In: een 4 cilinder 1,6 liter benzinemotor met directe injectie en 105 pk, in combinatie met een elektrische motor van 61 pk en een DCT-automaat met 6 versnellingen.

Voor een gecombineerd vermogen van 141 pk heeft de sportieve XCeed PHEV een CO2-uitstoot van 29 tot 34 g/km. Dat betekent een uiterst zuinig benzineverbruik. Dankzij deze lage uitstoot genieten Fleet-klanten 100 % fiscale aftrekbaarheid. De geëlektrificeerde XCeed heeft niet aan kracht moeten inboeten: hij kan nog steeds een aanhangwagen van 1300 kg trekken.

900 km in hybridemodus

De nieuwe PHEV profiteert van het unieke cross-overconcept van de XCeed. Zijn alerte rijgedrag berust op een geringer gewicht en een lager zwaartepunt in vergelijking met een SUV van dezelfde lengte. De XCeed staat voor aangenaam en dynamisch rijplezier. Hij is elegant en sportief met zijn lage daklijn, maar is even praktisch (aantal plaatsen, koffer, gemakkelijke toegang tot de cockpit, trapsgewijs neerklapbare achterbank: 40 ° - 20 ° - 40 °) als een voertuig van een groter formaat.

De XCeed is 26 mm breder dan de Ceed, maar heeft 42 mm meer bodemvrijheid: in totaal 184 mm, een record in zijn categorie! Hij komt ongeveer op heuphoogte, wat het voordeel van een grotere veerweg oplevert. Net als bij de andere XCeed-modellen kan u profiteren van het telematicasysteem Uvo-Connect (gratis tijdens de garantieperiode van 7 jaar!), een personaliseerbaar 10,25”-scherm, een Bluetooth-functie waaraan 2 toestellen kunnen worden verbonden, full-led koplampen en 4 rijhulpsystemen: Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Attention Warning en High Beam Assist. Met een opgeladen batterij en een volle benzinetank heeft de XCeed PHEV dezelfde autonomie als een dieselwagen. Maar het verschil is dat hij geurloos en uitstootloos door lage-emissiezones kan rijden!

Lees hier meer over de toekomstige modellen van Kia.



from TechRadar - All the latest technology news https://ift.tt/34nXpG5

Comments